Похвала пресвятой богородицы. Кондак Субботы Акафиста

Печи 14.04.2024
Печи

Праздник Похвалы Пресвятой Богородицы , называемый также Субботой Акафиста, является передвижным и совершается в субботу пятой недели Великого Поста. В 2016 году этот день попадает на 16 апреля по новому стилю.

История установления праздника «Похвала Пресвятой Богородицы»
Праздник Похвалы Пресвятой Богородицы восходит к IX веку и связан с византийской историей. На протяжении веков Константинополь неоднократно подвергался нападению различных неприятелей. Так, в хрониках сохранились сведения о нападении авар, персов, арабов. В 626 году городу угрожало наступление варварских войск, в числе которых были скифы, славянские племена. Однако по заступничеству Божией Матери город был спасен от разорения, и в честь этого события был создан кондак «Взбранной воеводе», ставший первой частью акафиста. Авторство этого известного гимна приписывается Роману Сладкопевцу, что, однако, едва ли может считаться верным. Позже Константинополь осаждал неприятельский флот и, когда в море была опущена одна из величайших святынь – риза Пресвятой Богородицы, то неожиданно поднялась буря, погубившая все корабли противника. Именно тогда был составлен Великий Акафист, посвященный Божией Матери, который послужил образцом для составления дальнейших литературных произведений такого типа. Впервые этот торжественный праздник церковной гимнографии был прочитан во Влахернском храме Константинополя, где хранилась почитаемая икона Божией Матери.

Богослужебные особенности праздника
Несмотря на то, что праздник был установлен в связи с определенными историческими событиями, в богослужебных текстах нет упоминания об этом. Главной мыслью является прославление Божией Матери как Заступницы всего христианского рода, готовой помочь каждому, обращающемуся к Ней.
В Акафисте Пресвятой Богородице много внимания уделяется празднику Благовещения, и, таким образом, день Похвалы Пресвятой Богородицы в древности был своего рода предпразднством великого двунадесятого праздника. Особенностью этого дня является то, что чтение Акафиста соединено со службой, что создает особую красоту и торжественность богослужения. Изначально Акафист читался в алтаре, однако по традиции Русской Православной Церкви чтение совершается священником в середине храма. Акафист Пресвятой Богородицы состоит из 24 строф и делится на 4 части.

Икона праздника «Похвала Пресвятой Богородицы»
Икона, посвященная празднику «Похвала Пресвятой Богородицы» представляет собой достаточно сложную композицию. В центре иконописного образа на троне восседает Царица Небесная с Богомладенцем на руках, Которую окружают ветхозаветные пророки, предвозвестившие в своих словах рождение Спасителя мира от Девы. Каждый из пророков держит в руках какой-либо предмет, напоминающий об этих пророчествах. Например, святой Иаков, держит в руках лестницу, символизирующую связь неба и духовного мира с землей. У пророка Моисея в руках изображается Неопалимая Купина, означающая Непорочное зачатие. Кроме того, на иконе видны Иессей и Аарон с цветущими жезлами, пророк Иеремия со скрижалью и другие ветхозаветные пророки. За основу иконографии праздника был взят канон VIII века, автором которого был патриарх Герман. В этом богослужебном памятнике литературы прославляются ветхозаветные пророки, предрекшие воплощение Христа и Его рождение от Девы. Обычно на иконах такого типа изображается тринадцать пророков, однако их число может быть различным, в зависимости от композиционного построения. В русском церковном искусстве также известны иконы с клеймами, окружающими центральное изображение Божией Матери и повествующими о событиях избавления Константинополя.

Тропарь:
Дево Безневестная /и Мати Всечистая, /приемши от Архангела благовещение, со тщанием востекла еси в Горняя, /и целовавши южику Твою, всечестную Елисавет, /Материю Господа от сия наречена была еси, /и возвеличила возвеличившаго Тя Господа:/Благословенна Ты в женах, /и благословен Плод чрева Твоего.

Кондак:
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои Богородице: но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: Радуйся, Невесто Неневестная.

Величание:
Достойно есть / величати Тя, / Богородице, / Честнейшую Херувим / и Славнейшую / без сравнения Серафим.

Молитва:
Царице моя преблагая, Надеждо моя, Богородице, Приятелище сирых и странных Предстательнице, скорбящих Радосте, обидимых Покровительнице! Зриши мою беду, зриши мою скорбь; помози ми, яко немощну, окорми мя, яко странна! Обиду мою веси - разреши ту, яко волиши! Яко не имам иныя помощи, разве Тебе, ни иныя Предстательницы, ни благия Утешительницы, токмо Тебе, о Богомати! Яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков. Аминь.

Святая Церковь торжественно возглашает молебное пение акафиста, или благодарственной похвалы Пресвятой Богородице.

Этот праздник установлен в IX веке за неоднократное избавление Константинополя помощью и заступлением Пресвятой Богородицы от нашествия врагов. При императоре Ираклии, когда Патриарх Сергий, нося на руках своих икону Пресвятой Богородицы по городским стенам, умолял Господа о защите от персидских и скифских войск, осаждавших Константинополь, тогда народ искал защиты в храмах Божиих, день и ночь умоляя Усердную Заступницу спасти свой город.

Император Константин Великий, основатель Константинополя, посвятил город Божией Матери и почитал Пресвятую Деву покровительницею своею и своей новой столицы. Многие храмы в честь Божией Матери были воздвигнуты в Константинополе. Во Влахернском храме хранилась Ее икона, написанная святым евангелистом Лукой. В ночь, когда соединенные силы агарян и персов с моря и с суши двинулись на город, внезапно восстала страшная буря, которая рассеяла и потопила суда нападавших. Остальные враги со стыдом бежали. Тогда во всю эту ночь благодарный народ, пребывавший во Влахернском храме, возгласил Защитнице града победную, всенощную и неседальную (акафист - греч. букв. неседальный) песнь: «Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице!» И с того времени, в воспоминание столь великого чуда, Православная Церковь постановила празднество Похвалы Пресвятой Богородицы.

Сначала праздник акафиста совершался в Константинополе в том Влахернском храме, где хранились чудотворная икона Божией Матери и священные предметы земной Ее жизни - риза и пояс Ее. Но позднее праздник был внесен в типиконы (уставы) монастырей святого Саввы Студийского и потом в церковные богослужебные книги, и с того времени сделался общим для всей Восточной Церкви.

Акафист написан в VII веке, по мнению многих, диаконом великой Константинопольской Церкви Георгием Писидийским. Впоследствии Иосиф Студит написал канон в субботу акафиста, а некоторые другие лица прибавили к сему благодарственные молитвы в воспоминание того же всесильного воеводства Божией Матери. Русская Православная Церковь совершает это торжество для утверждения кающихся в надежде на Заступницу Небесную, которая, избавляя верных от врагов видимых, тем более готова нам помочь в борьбе с врагами невидимыми.

Акафист читается и в другие дни; но в субботу пятой седмицы Великого поста он входит в состав богослужения и поется на утрене (обычно накануне, в пятницу вечером) не весь вдруг, но раздельно, в промежутке других песней, в четыре разные выхода.

Похвала Пресвятой Богородицы

ПРАЗДНОВАНИЕ - 16 апреля 2016 г. (переходящая)

Икона «О тебе радуется»
Композиция иконы «О тебе радуется» иллюстрировала слова песнопения: «О тебе радуется благодатная, всякая тварь, ангельский собор и человеческий род, освященный храм и раю словесный…» В верхней половине композиции, в арке, образуемой полукругом небесного свода, высится пятиглавый храм. Перед храмом иконописец тесной толпой размещал ангелов, они окружали престол Богоматери. Мария с младенцем была сияющим солнцем в тесно-синем круге славы с графическим изображением (тонкой кисточкой, белилами) серафимов. Ниже, на фоне горок, ряды прославляющих Богоматерь святых. У подножия престола Богоматери стоит Иоанн Дамасскин, писали его со свитком, в котором можно прочесть первоначальный текст «О тебе радуется».

Похвала Пресвятой Богородицы
На иконах XV-XVII веков получила распространение иконография, близкая «О тебе радуется». В этом эпизоде также изображали Богоматерь с младенцем на троне (престоле), но в окружении апостолов, в руках ученики Христа держали свитки с песнопениями, восхваляющими Марию. Краткие песнопения называли похвалами, отсюда и название икон.

В субботу на пятой неделе святая Церковь торжественно возглашает молебное пение , или благодарственной похвалы Пресвятой Богородице.

Этот праздник установлен в IX веке за неоднократное избавление Константинополя помощью и заступлением Пресвятой Богородицы от нашествия врагов. При императоре Ираклии, когда Патриарх Сергий, нося на руках своих икону Пресвятой Богородицы по городским стенам, умолял Господа о защите от персидских и скифских войск, осаждавших Константинополь, тогда народ искал защиты в храмах Божиих, день и ночь умоляя Усердную Заступницу спасти свой город.

Император Константин Великий, основатель Константинополя, посвятил город Божией Матери и почитал Пресвятую Деву покровительницею своею и своей новой столицы. Многие храмы в честь Божией Матери были воздвигнуты в Константинополе. Во Влахернском храме хранилась Ее икона, написанная святым евангелистом Лукой. В ночь, когда соединенные силы агарян и персов с моря и с суши двинулись на город, внезапно восстала страшная буря, которая рассеяла и потопила суда нападавших. Остальные враги со стыдом бежали. Тогда во всю эту ночь благодарный народ, пребывавший во Влахернском храме, возгласил Защитнице града победную, всенощную и неседальную (акафист – греч. букв. неседальный) песнь: «Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице!» И с того времени, в воспоминание столь великого чуда, Православная Церковь постановила празднество Похвалы Пресвятой Богородицы.

Сначала праздник акафиста совершался в Константинополе в том Влахернском храме, где хранились чудотворная икона Божией Матери и священные предметы земной Ее жизни – риза и пояс Ее. Но позднее праздник был внесен в типиконы (уставы) монастырей святого Саввы Студийского и потом в церковные богослужебные книги, и с того времени сделался общим для всей Восточной Церкви.


Похвала Пресвятой Богородицы

Канон молебный ко Пресвятей Богородице в Субботу Акафиста, глас 2

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Многими содержимь напастьми, к Тебе прибегаю, спасение иский: о Мати Слова и Дево, от тяжких и лютых мя спаси.
Страстей мя смущают прилози, многаго уныния исполнити мою душу; умири, Отроковице, тишиною Сына и Бога Твоего, Всенепорочная.
Спаса рождшую Тя и Бога, молю, Дево, избавитися ми лютых: к Тебе бо ныне прибегая, простираю и душу и помышление.
Недугующа телом и душею посещения Божественнаго и промышления от Тебе сподоби, едина Богомати, яко благая, Благаго же Родительница.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.
Предстательство и покров жизни моея полагаю Тя, Богородительнице Дево: Ты мя окорми ко пристанищу Твоему, благих виновна, верных утверждение, едина Всепетая.
Молю, Дево, душевное смущение и печали моея бурю разорити: Ты бо, Богоневестная, начальника тишины Христа родила еси, едина Пречистая. Благодетеля рождши добрых виновнаго, благодеяния богатство всем источи, вся бо можеши, яко сильнаго в крепости Христа рождши, Богоблаженная. Лютыми недуги и болезненными страстьми истязаему, Дево, Ты ми помози: исцелений бо неоскудное Тя знаю сокровище, Пренепорочная, неиждиваемое.

Тропарь, глас 2

Моление теплое и стена необоримая, милости источниче, мирови прибежище, прилежно вопием Ти: Богородице Владычице, предвари и от бед избави нас, едина вскоре предстательствующая.

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.
Страстей моих смущение, кормчию рождшая Господа, и бурю утиши моих прегрешений, Богоневестная.
Милосердия Твоего бездну призывающу подаждь ми, Яже Благосердаго рождшая и Спаса всех, поющих Тя. Наслаждающеся, Пречистая, Твоих дарований, благодарственное воспеваем пение, ведуще Тя Богоматерь.
На одре болезни моея и немощи низлежащу ми, яко благолюбива, помози, Богородице, едина Приснодево. Надежду и утверждение и спасения стену недвижиму имуще Тя, Всепетая, неудобства всякаго избавляемся.

Песнь 5

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи, и мышцею Твоею высокою Твой мир подаждь нам, Человеколюбче.
Исполни, Чистая, веселия сердце мое, Твою нетленную дающи радость, веселия рождшая виновнаго.
Избави нас от бед, Богородице Чистая, вечное рождши избавление и мир, всяк ум преимущий.
Разреши мглу прегрешений моих, Богоневесто, просвещением Твоея светлости, Свет рождшая Божественный и превечный.
Исцели, Чистая, души моея неможение, посещения Твоего сподобльшая, и здравие молитвами Твоими подаждь ми.

Песнь 6

Ирмос: Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.
Смерти и тли яко спасл есть, Сам Ся издав смерти, тлением и смертию мое естество ято бывшее, Дево, моли Господа и Сына Твоего, врагов злодействия мя избавити.
Предстательницу Тя живота вем и хранительницу тверду, Дево, и напастей решащу молвы, и налоги бесов отгоняющу и молюся всегда, от тли страстей моих избавити мя.
Яко стену прибежища стяжахом, и душ всесовершенное спасение, и пространство в скорбех, Отроковице, и просвещением Твоим присно радуемся; о Владычице, и ныне нас от страстей и бед спаси.
На одре ныне немощствуяй лежу, и несть исцеления плоти моей; но, Бога и Спаса миру и Избавителя недугов рождшая, Тебе молюся, Благой: от тли недуг возстави мя.

Кондак, глас 6

Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву и потщися на умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.

Ин кондак, глас 6

Не имамы иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Владычице, ты нам помози; на Тебе надеемся и Тобою хвалимся, Твои бо есмы раби, да не постыдимся.

Стихира, глас 6

Не ввери мя человеческому предстательству, Пресвятая Владычице, но приими моление раба Твоего: скорбь бо обдержит мя, терпети не могу демонскаго стреляния, покрова не имам, ниже где прибегну окаянный, всегда побеждаемь и утешения не имам, разве Тебе, Владычице мира, упование и предстательство верных, не презри моление мое, полезно сотвори.

Песнь 7

Ирмос: От Иудеи дошедше отроцы, в Вавилоне иногда верою Троическою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.
Наше спасение якоже восхотел еси, Спасе, устроити, во утробу Девыя вселился еси, Юже миру предстательницу показал еси: отец наших Боже, благословен еси.
Волителя милости, Егоже родила еси, Мати Чистая, умоли избавитися от прегрешений и душевных скверн верою зовущим: отец наших Боже, благословен еси.
Сокровище спасения и источник нетления Тя рождшую, и столп утверждения, и дверь покаяния зовущим показал еси: отец наших Боже, благословен еси.
Телесныя слабости и душевныя недуги, Богородительнице, любовию приступающих к крову Твоему, Дево, исцелити сподоби, Спаса Христа нам рождшая.

Песнь 8

Ирмос: Царя Небеснаго, Егоже поют вои ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.
Помощи яже от Тебе требующия не презри, Дево, поющия и превозносящия Тя во веки.
Неможение души моея исцеляеши и телесныя болезни, Дево, да Тя прославлю, Чистая, во веки.
Исцелений богатство изливаеши верно поющим Тя, Дево, и превозносящим неизреченное Твое рождество.
Напастей Ты прилоги отгоняеши и страстей находы, Дево: темже Тя поем во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Воистину Богородицу Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с безплотными лики Тя величающе.
Тока слез моих не отвратися, Яже от всякаго лица всяку слезу отъемшаго, Дево, Христа рождшая.
Радости мое сердце исполни, Дево, Яже радости приемшая исполнение, греховную печаль потребляющи.
Пристанище и предстательство к Тебе прибегающих буди, Дево, и стена нерушимая, прибежище же и покров, и веселие.
Света Твоего зарями просвети, Дево, мрак неведения отгоняющи, благоверно Богородицу Тя исповедающих.
На месте озлобления немощи смирившагося, Дево, исцели, из нездравия во здравие претворяющи.

Стихиры, глас 2

Высшую небес и чистшую светлостей солнечных, избавльшую нас от клятвы Владычицу мира песньми почтим.
От многих моих грехов немощствует тело, немощствует и душа моя; к Тебе прибегаю, Благодатней, надеждо ненадежных, Ты ми помози.
Владычице и Мати Избавителя, приими моление недостойных раб Твоих, да ходатайствуеши к Рождшемуся от Тебе; о Владычице мира, буди Ходатаица!
Поем прилежно Тебе песнь ныне, Всепетой Богородице, радостно: со Предтечею и всеми святыми моли, Богородице, еже ущедрити ны.
Вся Ангелов воинства, Предтече Господень, апостолов двоенадесятице, святии вси с Богородицею, сотворите молитву, во еже спастися нам.

Молитва первая

Царице моя преблагая, надеждо моя Богородице, приятелище сирых и странных предстательнице, скорбящих радосте, обидимых покровительнице!
Зриши мою беду, зриши мою скорбь, помози ми, яко немощну, окорми мя, яко странна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко не имам иныя помощи, разве Тебе, ни иныя предстательницы, ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати, яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков.
Аминь.

Молитва вторая

К кому возопию, Владычице? К кому прибегну в горести моей, аще не к Тебе, Царице Небесная? Кто плач мой и воздыхание мое приимет, аще не Ты, Пренепорочная, надеждо христиан и прибежище нам грешным? Кто паче Тебе в напастех защитит? Услыши убо стенание мое и приклони ухо Твое ко мне, Владычице Мати Бога моего, и не презри мене, требующаго Твоея помощи, и не отрини мене грешнаго. Вразуми и научи мя, Царице Небесная; не отступи от мене, раба Твоего, Владычице, за роптание мое, но буди мне Мати и заступница. Вручаю себе милостивому покрову Твоему: приведи мя грешнаго к тихой и безмятежней жизни, да плачуся о гресех моих. К кому бо прибегну повинный аз, аще не к Тебе, упованию и прибежищу грешных, надеждою на неизреченную милость Твою и щедроты Твоя окриляемь? О, Владычице Царице Небесная! Ты мне упование и прибежище, покров и заступление и помощь. Царице моя преблагая и скорая заступнице! Покрый Твоим ходатайством моя прегрешения, защити мене от враг видимых и невидимых; умягчи сердца злых человек, возстающих на мя. О, Мати Господа моего Творца! Ты еси корень девства и неувядаемый цвет чистоты. О, Богородительнице! Ты подаждь ми помощь, немощствующему плотскими страстьми и болезнующему сердцем, едино бо Твое и с Тобою Твоего Сына и Бога нашего имам заступление; и Твоим пречудным заступлением да избавлюся от всякия беды и напасти, о пренепорочная и преславная Божия Мати Марие. Темже со упованием глаголю и вопию: радуйся, благодатная, радуйся, обрадованная; радуйся, преблагословенная, Господь с Тобою.


Похвала Пресвятой Богородицы

Акафист Пресвятой Богородице. Похвала Пресвятой Богородицы.

Кондак 1

Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Те раби Твои, Богородице; но, яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти:

Икос 1

Ангел предстатель с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся, и со безплотным гласом, воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стояше, зовый к Ней таковая:
Радуйся, Еюже радость возсияет; радуйся, Еюже клятва изчезнет.
Радуйся, падшаго Адама воззвание; радуйся, слез Евиных избавление.
Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима.
Радуйся, яко еси Царево седалище; радуйся, яко носиши Носящаго вся.
Радуйся, Звездо, являющая Солнце; радуйся, утробо Божественнаго воплощения.
Радуйся, Еюже обновляется тварь; радуйся, Еюже покланяемся Творцу.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 2

Ведящи Святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: преславное твоего гласа неудобоприятельно души Моей является; безсеменнаго бо зачатия рождество како глаголеши, зовый: Аллилуиа.

Икос 2

Разум недоразумеваемый разумети Дева ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми? К Нейже он рече со страхом, обаче зовый сеце:
Радуйся, совета неизреченнаго Таиннице; радуйся, молчания просящих веро.
Радуйся, чудес Христовых начало; радуйся, велений Его главизно.
Радуйся, лествице небесная, Еюже сниде Бог; радуйся, мосте, преводяй сущих от земли на Небо.
Радуйся, Ангелов многословущее чудо; радуйся, бесов многоплачевное поражение.
Радуйся, Свет неизреченно родившая; радуйся, еже како, ни единаго же научившая.
Радуйся, премудрых превосходящая разум; радуйся, верных озаряющая смыслы.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 3

Сила Вышняго осени тогда к зачатию Браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати спасение, внегда пети сице: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети; младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, и играньми, яко песньми, вопияше к Богородице:
Радуйся, Отрасли неувядаемыя розго; радуйся, Плода безсмертнаго стяжание.
Радуйся, Делателя делающая, Человеколюбца; радуйся, Садителя жизни нашея рождшая.
Радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот; радуйся, трапезо, носящая обилие очищения.
Радуйся, яко рай пищный процветаеши; радуйся, яко пристанище душам готовиши.
Радуйся, приятное молитвы кадило; радуйся, всего мира очищение.
Радуйся, Божие к смертным благоволение; радуйся, смертных к Богу дерзновение.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 4

Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная; уведев же Твое зачатие от Духа Свята, рече: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша пастырие Ангелов, поющих плотское Христово пришествие, и, текше яко к Пастырю, видят Сего, яко агнца непорочна, во чреве Мариине упасшася, Юже поюще реша:
Радуйся, Агнца и Пастыря Мати; радуйся, дворе словесных овец.
Радуйся, невидимых врагов мучение; радуйся, райских дверей отверзение.
Радуйся, яко небесная срадуются земным; радуйся, яко земная сликовствуют небесным.
Радуйся, апостолов немолчная уста; радуйся, страстотерпцев непобедимая дерзосте.
Радуйся, твердое веры утверждение; радуйся, светлое благодати познание.
Радуйся, Еюже обнажися ад; радуйся, Еюже облекохомся славою.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 5

Боготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари, и яко светильник держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя, и достигше Непостижимаго, возрадовашася, Ему вопиюще: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша отроцы халдейстии на руку Девичу Создавшаго руками человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабий прият зрак, потщашася дарми послужити Ему и возопити Благословенней:
Радуйся, Звезды незаходимыя Мати; радуйся, заре таинственнаго Дне.
Радуйся, прелести пещь угасившая; радуйся, Троицы таинники просвещающая.
Радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства; радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа.
Радуйся, варварскаго избавляющая служения; радуйся, тимения изымающая дел.
Радуйся, огня поклонение угасившая; радуйся, пламене страстей изменяющая.
Радуйся, верных наставнице целомудрия; радуйся, всех родов веселие. Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 6

Проповедницы богоноснии бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Твое пророчество и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода, яко буесловна, не ведуща пети: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявый во Египте просвещение истины, отгнал еси лжи тьму; идоли бо его, Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша, сих же избавльшися вопияху к Богородице:
Радуйся, исправление человеков; радуйся, низпадение бесов.
Радуйся, прелести державу поправшая; радуйся, идольскую лесть обличившая.
Радуйся, море, потопившее фараона мысленнаго; радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни.
Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме; радуйся, покрове миру, шерший облака.
Радуйся, пище, манны приемнице; радуйся, сладости святыя служительнице.
Радуйся, земле обетования; радуйся, из неяже течет мед и млеко.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 7

Хотящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко младенец тому, но познался еси ему и Бог совершенный. Темже удивися Твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуиа.

Икос 7

Новую показа тварь, явлься Зиждитель нам, от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы и сохранив Ю, якоже бе, нетленну, да чудо ведяще, воспоим Ю, вопиюще:
Радуйся, цвете нетления; радуйся, венче воздержания.
Радуйся, воскресения образ облистающая; радуйся, ангельское житие являющая.
Радуйся, древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии; радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози.
Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным; радуйся, рождшая Наставника заблуждшим.
Радуйся, Судии праведнаго умоление; радуйся, многих согрешений прощение.
Радуйся, одеждо нагих дерзновения; радуйся, любы, всякое желание побеждающая.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 8

Странное рождество видевше, устранимся мира, ум на Небеса преложше: сего бо ради высокий Бог на земли явися смиренный человек, хотяй привлещи к высоте Тому вопиющия: Аллилуиа.

Икос 8

Весь бе в нижних и вышних никакоже отступи неописанное Слово: снизхождение бо Божественное, не прехождение же местное бысть, и рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия:
Радуйся, Бога невместимаго вместилище; радуйся, честнаго таинства двери.
Радуйся, неверных сумнительное слышание; радуйся, верных известная похвало.
Радуйся, колеснице пресвятая Сущаго на Херувимех; радуйся, селение преславное Сущаго на Серафимех.
Радуйся, противная в тожде собравшая; радуйся, девство и рождество сочетавшая.
Радуйся, Еюже разрешися преступление; радуйся, Еюже отверзеся рай.
Радуйся, ключу Царствия Христова; радуйся, надеждо благ вечных.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 9

Всякое естество ангельское удивися великому Твоего вочеловечения делу: неприступнаго бо, яко Бога, зряще всем приступнаго Человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуиа.

Икос 9

Вития многовещанныя, яко рыбы, безгласныя видим о Тебе, Богородице: недоумевают бо глаголати, еже како и Дева пребываеши, и родити возмогла еси. Мы же, таинству дивящеся, верно вопием:
Радуйся, премудрости Божия приятелище; радуйся, промышления Его сокровище.
Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая; радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая.
Радуйся, яко обуяша лютии взыскателе; радуйся, яко увядоша баснотворцы.
Радуйся, афинейская плетения растерзающая; радуйся, рыбарския мрежи исполняющая.
Радуйся, из глубины неведения извлачающая; радуйся, многи в разуме просвещающая.
Радуйся, кораблю хотящих спастися; радуйся, пристанище житейских плаваний. Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 10

Спасти хотя мир, Иже всех Украситель, к сему самообетован прииде, и Пастырь сый, яко Бог, нас ради явися по нам человек: подобным бо подобное призвав, яко Бог слышит: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси девам, Богородице Дево, и всем, к Тебе прибегающим: ибо Небесе и земли Творец устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научи:
Радуйся, столпе девства; радуйся, дверь спасения.
Радуйся, начальнице мысленнаго наздания; радуйся, подательнице Божественныя благости.
Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно; радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом.
Радуйся, тлителя смыслов упраждняющая; радуйся, Сеятеля чистоты рождшая.
Радуйся, Чертоже безсеменнаго уневещения; радуйся, верных Господеви сочетавшая.
Радуйся, добрая младопитательнице девам; радуйся, невестокрасительнице душ святых.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 11

Пение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти, Царю Святый, ничтоже совершаем достойно, яже дал еси нам, Тебе вопиющим: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемную свещу, сущим во тьме явльшуюся, зрим Святую Деву, невещественный бо вжигающи Огнь, наставляет к разуму Божественному вся, зарею ум просвещающая, званием же почитаемая сими:
Радуйся, луче умнаго Солнца; радуйся, светило незаходимаго Света.
Радуйся, молние, души просвещающая; радуйся, яко гром враги устрашающая.
Радуйся, яко многосветлое возсияваеши просвещение; радуйся, яко многотекущую источаеши реку.
Радуйся, купели живописующая образ; радуйся, греховную отъемлющая скверну.
Радуйся, бане, омывающая совесть; радуйся, чаше, черплющая радость.
Радуйся, обоняние Христова благоухания; радуйся, животе тайнаго веселия.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 12

Благодать дати восхотев долгов древних, всех долгов Решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того благодати и, раздрав рукописание, слышит от всех сеце: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твое Рождество, хвалим Тя вси, яко одушевленный храм, Богородице: во Твоей бо вселився утробе содержай вся рукою Господь, освяти, прослави и научи вопити Тебе всех:
Радуйся, селение Бога и Слова; радуйся, святая святых большая.
Радуйся, ковчеже, позлащенный Духом; радуйся, сокровище живота неистощимое.
Радуйся, честный венче царей благочестивых; радуйся, честная похвало иереев благоговейных.
Радуйся, Церкве непоколебимый столпе; радуйся, Царствия нерушимая стено.
Радуйся, Еюже воздвижутся победы; радуйся, Еюже низпадают врази.
Радуйся, тела моего врачевание; радуйся, души моея спасение.
Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 13

О Всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово! Нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех и будущия изми муки о Тебе вопиющих: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангел предстатель…» и 1-й кондак «Взбранной Водеводе…».

Молитва

О, Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех Ангел и Архангел и всея твари честнейши, Помощнице еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих Заступнице, печальных утешение, алчущих Кормительнице, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление. О, Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице, милостию Твоею спаси и помилуй святейшия патриархи православныя, преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы и весь священнический и иноческий чин, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити; и умоли, Госпоже, из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше на невидимыя и видимыя враги наша. О, Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! Воздвигни нас из глубины греховныя и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносные язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум и очи сердечныя, еже ко спасению; и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего, яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков.
Аминь.

МОЛИТВЫ
Тропарь Субботы Акафиста

глас 8
Повеле́нное та́йно прие́м в ра́зуме,/ в кро́ве Ио́сифове тща́нием предста́ Безпло́тный, глаго́ля Неискусобра́чней:/ приклони́вый схожде́нием Небеса́ вмеща́ется неизме́нно весь в Тя,/ Его́же и ви́дя в ложесна́х Твои́х прие́мша ра́бий зрак,/ ужаса́юся зва́ти Тебе́:// ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Кондак Субботы Акафиста

глас 8
Взбра́нной Воево́де победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице; но я́ко и́мущая держа́ву непобеди́мую, от вся́ких нас бед свобо́ди, да зове́м Ти: ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.


Акафист Богоматери

В XVII и особенно в XVIII столетии иконописцам заказывали большие житийные иконы по мотивам Акафистов. Русское слово «акафист» происходит от греческого, означающего дословно «сидеть». Во время исполнения торжественного гимна – Акафиста – все присутствующие в церкви должны были стоять (в отличие от «кафисм» - отрывков из Псалтири, которые можно было слушать сидя). Один из популярных акафистов русской церкви – «Акафист Матери Божией», написанный константинопольским патриархом Сергием.
В 626 году Константинополь держали в осаде полчища авар. В городе начались голод и паника. Духовным вождем столицы стал патриарх Сергий, он сумел предотвратить надвигающийся взрыв недовольства горожан. По его приказанию на воротах Константинополя художники написали образ Богоматери. Очевидно, это событие и послужило поводом к рождению легенды, утверждавшей, что будто бы сама Богородица внушила Сергию мысль написать благодарственный гимн по окончании осады.
Акафист Сергия был предметом бесчисленных подражаний. Его яркие красочные образы были поняты и близки людям средневековья. Иконописцы, должно быть, чувствовали его музыкально-поэтическую суть особенно тонко; музыкально-поэтические строки они по-своему осмыслили в живописи. - 3 июня, 6 июля, 8 сентября.
- 1 июля.

Copyright © 2015 Любовь безусловная

В пятницу вечером совершается торжественная служба Похвалы Пресвятой Богородицы. На ней поется Акафист Божией Матери, разделенный на четыре части. Исторически этот праздник связан с защитой Константинополя, когда греки, предстательством Богородицы, одержали победу над агарянами.

Сегодняшний праздник сформировался около IX века как благодарность заступничеству Богородицы за неоднократное избавление Константинополя от нашествия врагов (аваров, персов, арабов и других). Поскольку Благовещение, вероятно, привязывалось в Византии к воскресенью, день Похвалы Пресвятой Богородицы был своеобразным предвосхищением другого праздника – Благовещения.

Изначально празднование Похвалы совершалось только в Константинополе, в императорском Влахернском храме, где хранились риза и пояс Божией Матери, была чудотворная Ее икона. Акафист «Взбранной Воеводе победительная» исполнялся только во Влахернской церкви, прославляя победоносную Воеводу и Защитницу града Константинополя. Со временем церковный поэт Иосиф Студит написал канон «Похвала Пресвятой Богородицы», и благодаря широкому распространению богослужебных книг из Студийского монастыря данный акафист и канон стали общими для всей Православной Церкви. Так исполнилось пророчество, сказанное Пресвятой Девой по наитию Духа Святого: «Ибо отныне будут ублажать Меня все роды» (Лк. 1: 48).

Несмотря на современное повсеместное прославление Марии, мы знаем, что во время земной жизни Она чуждалась славы, и поэтому Ее евангельский портрет крайне скромен. Получив весть от Архангела о том, что станет Матерью Господа, Она признала Себя всего лишь смиренной рабой. Поэтому авторы богослужебных гимнов, воспевая Богоматерь, положили в основу песен ветхозаветные образы о чудесном зачатии Мессии от Девы. Это же характерно и для икон праздника, на которых изображается Иеремия с пророческой скрижалью; Моисей с Неопалимой Купиной, символизирующей утробу Девы, не попаляемую огнем Божественного присутствия; Иезекииль с затворенными вратами, сквозь которые прошел Господь; ветхозаветный Иаков с лестницей, возводящей от земли на небо; Валаам со звездой, Гедеон с руном, Исаия с клещами и углем и многие другие пророки с символами, намекающими на особое, исключительно чудесное событие в истории человечества – Воплощение Бога от Девы.

На протяжении столетий христианской истории верующие усматривали особую близость Пресвятой Девы к Богу, опытно убеждались в силе Ее предстательства на небе и поэтому призывали в молитвах, просили о помощи, восхваляли Ее всечестное имя.

Сегодня Похвала Пресвятой Богородицы (Суббота Акафиста). Это необычный день, и богослужение в этот день бывает особенное. Ниже мы предлагаем вам узнать в чем отличие сегодняшнего богослужения а так же узнать об истории и значении празднования Субботы Акафиста.

Суббота 5-й седмицы называется субботой Акафиста (т.к. это единственный день, когда по Уставу на службе положено чтение акафиста), а сама служба получила название Похвалы Пресвятой Богородицы.

В этот день на утрени читается акафист Божией Матери в память Ее заступничества и избавления Константинополя в эти дни поста от сарацин и скифов в 626 году.

Акафист прочитывается в четыре приема, каждый раз по 3 икоса и 3 кондака: после кафизм (16-й и 17-й) и после 3-й и 6-й песен канона. Каждое чтение начинается и заключается пением кондака Взбранной Воеводе. На каждое чтение священнослужители выходят через царские врата на середину храма.

На утрене положено петь Великое славословие.

Похвала Пресвятой Богородицы (Суббота акафиста) в Валаамском монастыре.

Об истории и значении празднования Субботы Акафиста

Когда священник выходит на амвон и произносит эти слова: «Во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа», это означает, что мы прославляем Святую Троицу. И весь храм говорит, что это истинно – говорит «Аминь».

Сегодня, братья и сестры, суббота пятой седмицы Великого поста. И по уставу Православной Церкви в этот день всегда совершается особое богослужение. Мы с вами привыкли, что во время поста мы слышим покаянные молитвы, Церковь облекается в траур (облачение священников в течении недели черное, в субботу и воскресенье фиолетовое). Но сегодня Церковь облеклась в праздничные одежды и прославляет Пресвятую Богородицу. Сегодня суббота акафиста. Так в уставе называется сегодняшний день. Так называется он потому что накануне в храмах совершается вечернее богослужение и особым чином читается акафист Пресвятой Богородице. Тот самый акафист, который вы все наверняка знаете и который начинается кондаком «Збранная воеводе победительная».

Во время Великого поста, как вы знаете, акафисты не читаются, читаются каноны. А вот сегодняшний день Церковь особо выделяет и особым чином благословляет читать акафист Пресвятой Богородице. Если мы с вами посмотрим историю, то увидим, что не так просто узнать, что послужило причиной установления такого дня.

Некоторые церковные историки говорят, что Византия в VI-VII вв. претерпевала очень частые нападения варваров. Иногда это были персы, иногда – сарацины, иногда – даже наши с вами предки древние славяне. Православная Византия всегда, конечно, молилась Богородице. И от Нее были явлены различные чудеса. Так, по молитвам византийцев и их императора, Патриарха, всего клира когда выносили икону «Одигитрия» вдруг поднималась буря, которая потопляла вражеские корабли. Такое заступничество византийцы видели неоднократно. И это послужило тому, что был установлен день особого почитания Богородицы. Но если мы с вами будем внимательно читать акафист и будем слушать молитвословие сегодняшнего дня, то мы там не услышим воспоминания о вооруженных конфликтах, благодарение о победе. Нет, наоборот в субботу Акафиста вспоминается праздник Благовещения Пресвятой Богородице.

Другие историки говорят о том, что суббота Акафиста некогда была предпразднством Благовещения Пресвятой Богородицы. Не всегда праздник был установлен в один определенный день (как это есть в наше время – 7-го апреля по новому стилю), был он и переходящим и переносился на воскресенье. И тогда суббота Акафиста становилась предпразднством.

Но какова бы не была настоящая история установления этого праздника, мы с радостью и благодарением совершаем это богослужение. Особенно Великим постом, когда не так много такой радости, которая выражается именно в богослужениях. И конечно всегда, когда мы совершаем богослужение Богородице, мы помним, что Она наша самая главная Предстательница, Заступница. Именно Ей мы возносим самые горячие молитвы, испрашиваем помощи в самых важных наших нуждах. Некогда мы были усыновлены самим Господом Иисусом Христом в лице апостола Иоанна Богослова, который стоял при Кресте Господнем, когда Господь сказал: «Се Мати твоя», — обращаясь к апостолу Иоанну, а, обращаясь к Богородице, сказал: «Се сын Твой». И теперь мы все дети Небесной Царицы Пресвятой Богородицы.

Когда лень духовная, уныние находит на вас, призовите Пресвятую Богородицу: «Пресвятая Богородица, помоги мне! Пресвятая Богородица, спаси меня!» и напрягайте свои духовные силы, идите в храм, молитесь Богу, кайтесь в своих грехах, причащайтесь Святых Христовых Тайн.

Спаси всех Господи! Аминь.

Использованы материалы: проповедь протоиерея Петра Борновалова.

Рекомендуем почитать

Наверх